Vil du gerne sælge effektivt? Så skal du altid kunne svare ja til følgende:
Afdækker jeg et behov effektivt? Er der tryghed omkring mig og mit produkt? Er nemt for kunden at handle hos mig?
Her får du råd til, hvordan du skaber mere tillid og hvordan du gør det nemt for din kunde at købe hos dig.
Nutidens forbruger
Nutidens forbrugere gider ikke at bruge tid på at lede efter svar på deres spørgsmål. Hvis ikke de lynhurtigt finder, hvad de leder efter, er det som regel bare nemmere at klikke tilbage og finde det i en anden shop. Der er en række elementer, som kan hjælpe med at skabe en klar kommunikation, fjerne forbrugernes usikkerhed og sikre, at de handler hos dig frem for hos dine konkurrenter.
Disse muligheder er:
- Et guldnummer tydeligt i toppen af din hjemmeside.
- En chatfunktion, så potentieller kunder let kan stille spørgsmål
- En FAQ side,
- Klare salgs- og handelsbetingelser, herunder hvordan dit produkt fungerer.
Navigation
Det er vigtigt, at det er nemt at navigere i din shop. Der skal nemlig ikke meget til før du mister din kundes opmærksomhed. Sørg derfor for at gøre det så let som muligt for kunden at finde det, de leder efter.
Fordelen ved et guldnummer på toppen af hjemmesiden er, at hvis din kunde har nogen tvivl eller spørgsmål, så ligger det til højrebenet for kunden at kontakte dig på dit tlf. nummer i stedet for at gå ud af din shop eller skulle bruge tid på at lede efter dit telefonnummer. Når du har dit guldnummer på toppen af din hjemmeside, så giver du din kunde en følelse af tryghed - en følelse af, at du er der for dem. Tryghed sælger. At det er nemt sælger. Sørg derfor for, at dit guldnummer altid er synligt - sådan er du kundevenlig og sådan øger du sandsynligheden for at konvertere.
Facaden
Facaden er et vigtigt element i den visuelle markedsføring. Det er nemlig her, at den første direkte kontakt til forbrugeren forekommer. Det indtryk kunden får af butikken udefra, skal stemme nøje overens med den oplevelse, der skabes på salgsarealet inde i butikken. Ved en given facadeudformning vil der i forbrugerens bevidsthed skabes nogle forventninger til forretningen. Hvis forretningen ikke kan leve op til eller overgå kundens forventninger, vil denne være tabt og højst sandsynligt ikke komme igen. Det samme gælder, hvis kunden har forventninger og ønsker til et bestemt produkt i form af dets kvalitet eller design, og virksomheden ikke i sin facadeudformning afspejler samme kvalitet.
Følgende er elementer der kan tages i brug uden for butikken for at påvirker kundernes oplevelse og for at få dem ind i butikken
• navn, farver, logo og telefonnummer
• facadens materialer
• facadens renhed
• facadens synlighed i forhold til nabobutikker
• butikkens størrelse
• udeskilte
• facadeskilte
• tilbudsskilte/prisskilte
• vinduesudstillinger
Købsprocessen
Du skal følge din kunde helt til dørs. Fra start til slut. Sådan gør de gode virksomheder.
Supermarkeder
Der er en helt bestemt grund til, at grøntsager altid ligger i starten af butikken og slik/søde sager ligger tæt på køen. Det er svær at sige nej til slikket, og der ryger som regel lidt sødt med når man alligevel venter i kø. Det er en af meget få måder hvorpå supermarkeder sikrer sig lidt mersalg.
Tøjbutikker
Har du prøvet at gå ind i en tøjbutik og ikke vide, hvordan du kom ud? Det sker ofte for mig. Grunden til det er, at større tøjbutikker kender vigtigheden af, at du får set så meget som muligt. Tiger og Søstrene Grene er også rigtig dygtige til denne metode, hvor man skal igennem hele butikken for at komme ud igen.
Online webshops
Her er det vigtigt, at kunden bliver fulgt helt til dørs, og alle tænkelige tvivl bliver afdækket på en naturlig måde for kunden uden at de skal lede efter svaret. Sørg derfor for at gøre det så let som muligt for kunden og fjern alle overflødige muligheder særligt ved dit betalingsmodul. Hav hele tiden in mente, at des nemmere det er for kunden at købe hos dig, des større er chancen for, at de rent faktisk gør det. Du kan med fordel gøre det endnu lettere for kunden ved at synliggøre dit nummer, og gøre det let for dem at kontakte dig.
Indsend en kommentar