Kender du dine telerettigheder?

I 2011 trådte den ”nye” telelov i kraft, der har til formål at fremme et velfungerende marked og give mere fleksibilitet til slutbrugeren i forbindelse med nummerflytninger.

Den nye telelov har gjort det nemmere, skabt mere klarhed og givet slutbrugeren en række nye muligheder og rettigheder. Der er bare næsten ingen som ved det.

Nedenfor følger nogle af de mest væsentlige ændringer og rettigheder.

1: Hvad betyder éndagsportering? 

Éndagsportering betyder, at du skal kunne flytte dit telefonnummer fra ethvert teleselskab til et andet på én dag. I lovens forstand forstås én dag som inden afslutningen af næste arbejdsdag. Fristen løber fra det tidspunkt, hvor dit gamle teleselskab modtager anmodningen fra dit nye teleselskab.

Praksis:

I praksis går det under ”straksportering”, og det er en god idé at fortælle dit nye teleselskab, at du ønsker nummeret flyttet til dagen efter.

Det nye teleselskab, du ønsker nummeret flyttet til, vil herefter sende en anmodning til det nuværende/gamle selskab. Det gamle teleselskab skal herefter blot bekræfte, at der er angivet det korrekte SIM-kortnummer, og du vil herefter få flyttet dit nummer uden at skulle gøre yderligere.

Et godt råd:

Bed om en nummerflytning inden klokken 12:00 på en hverdag, så har det gamle teleselskab tid nok til at godkende anmodningen til dig til næste hverdag. 

Hvad tid sker nummerflytningen?

En nummerflytning sker som regel om natten kl. 00:00 – 00:30.

Når du køber et guldnummer hos os om mandagen kl. 12:00 kan du i princippet allerede have det overdraget om natten – altså allerede 12 timer efter.

Vær opmærksom på, at du skal have et SIM-kort for at kunne bruge nummeret. SIM-kortet får du fra dit nye teleselskab. Har du valgt at starte en nummerportering/nummeroverdragelse online, så går der nogle dage før du modtager det med posten.

Et godt råd:

Hvis du ønsker dit nummer i brug på hurtigst muligt, skal du altså vælge et teleselskab, der har en fysisk butik (3, Telia, Telenor og Yousee), da de kan give dit et SIM-kort i butikken. 

2: Kan jeg have et nyt teleselskab med det samme nummer i morgen?

Ja. Dit nummer kan flyttes så snart dit abonnement hos det nye teleselskab starter. Du skal blot tegne et abonnement hos det nye teleselskab og bede om en straksportering. Bemærk at du ikke må opsige dit abonnement hos det gamle selskab – så kan dit nye teleselskab ikke flytte dit nummer. Du skal i stedet bede om en nummerflytning hos det teleselskab du ønsker nummeret overdraget til - og så vil de klare resten for dig – ganske nemt.

3: Kan jeg flytte mit guldnummer til et andet teleselskab i bindingsperioden?

Ja. Den ”nye” telelov giver dig altid ret til at flytte dit telefonnummer inden for én arbejdsdag. 

Dette gælder også, selvom du har en bindingsperiode hos dit nuværende teleselskab.

Vær blot opmærksom på, at du stadig skal betale abonnement til det gamle teleselskab frem til ophør af bindingsperioden. Hvis du derfor flytter dit nummer mens du stadig har en binding, risikerer du at betale abonnement til både det gamle og det nye teleselskab.

De fleste teleselskaber har en bindingsperiode på 30 dage. Og op til 6 måneder, hvis du har købt en telefon sammen med dit abonnement. Ved erhvervsabonnementer kan disse bindingsperioder godt være længere. Er du i tvivl, kan du altid kontakte dit teleselskab og få oplyst, hvor lang en bindingsperiode, du har. 

4: Kan jeg selv bestemme, hvornår jeg vil flytte mit nummer? 

Ja. Du kan frit vælge, hvornår du ønsker dit nummer flyttet. Derfor aftaler de fleste, at nummeret først skal flyttes efter bindingsperioden, så man ikke betaler for abonnement to steder. Man kan dog have brug for at flytte sit nummer hurtigere, fx hvis man har dårlig forbindelse eller ønsker bestemte tjenester med det nye abonnement.

Når man køber et guldnummer hos firmanumre.dk, så er der ingen binding på. Det vil sige, at du kan flytte dit guldnummer med det samme.

5: Har alle telefonabonnenter ret til éndagsportering af deres telefonnumre?

Ja. Reglerne om éndagsportering i teleloven gælder både private og erhvervsdrivende.

6: Skal jeg betale for at få mit nummer flyttet?

Nej.

Det er ulovligt at tage særskilt betaling for en nummerflytning. Du kan dog, hvis du flytter dit nummer inden for din bindingsperiode, skulle betale for den resterende abonnementperiode, der typisk er 30 dage. Derudover tager mange teleselskaber et oprettelsesgebyr på 0-99 kr. for at få oprettet et abonnement.

7: Hvordan er min retsstilling, hvis mit telefonnummer ikke bliver flyttet på én dag?

Éndagsporteringen gælder fra anmodningen er modtaget hos det afgivende selskab (det gamle selskab). Hvis dit nummer ikke bliver flyttet inden næste afsluttende hverdag, har du ret til en rimelig kompensation jf. telelovens § 27, stk. 3

8. Hvor meget kan jeg få i kompensation?

Bliver dit nummer ikke flyttet inden for fristen, skal det fremgå af selskabets abonnementvilkår, hvad selskabet definerer som ”rimelig kompensation”

9. Kan jeg klage over kompensationsstørrelsen?

Ja.

Alle forbrugersager kan anlægges ved Teleankenævnet ved manglende eller urimelig kompensation ved forsinket eller forkert nummerportering. I nogle tilfælde kan erhvervsdrivende også klage. 

Du har også altid mulighed for at gå til domstolene. Disse tilfælde kan anlægges som ”småssager”, hvor retsgebyret for at føre sagen er 500 kr.

Vi anbefaler dog, at man først kontakter teleselskabet med en begrundelse og forsøger at finde en løsning. Har den forsinkede eller manglende portering medført et tab for dig, har du i nogle tilfælde også mulighed for at få erstatning efter de almindelige danske erstatningsregler.  

Tilføj din kommentar

Alle kommentarer gennemses